Informace o dokumentaci k výpočtu doby zaměstnání
obr. o výpočtu důchodů.jpg

Dokumenty sloužící k výpočtu doby zaměstnání

Dokumenty používané pro výpočet doby zaměstnání (např. mzdové listy, osobní spisy, výplatní pásky, pracovní smlouvy, evidenční listy důchodového pojištění aj.) nejsou podle zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, považovány za archiválie. Z tohoto důvodu nejsou ukládány ve státních archivech.

Státní oblastní archiv v Praze neposkytuje potvrzení o době zaměstnání ani nedisponuje podklady pro důchodové pojištění.

Pokud tyto dokumenty nejsou evidovány u České správy sociálního zabezpečení (www.cssz.cz), doporučujeme se obrátit:

  • na likvidátory zaniklých podniků, kteří měli povinnost dokumenty uložit (např. do soukromých spisoven),
  • nebo na právní nástupce bývalých zaměstnavatelů. Informace o nich můžete vyhledat ve Veřejném rejstříku ČR (https://or.justice.cz/; zde potvrďte, že máte zájem nahlížet i na neplatné subjekty).

Upozorňujeme, že podle právních předpisů:

  • do roku 2001 činila minimální doba uchování pro mzdové listy nebo účetní záznamy o údajích potřebných pro účely důchodového pojištění 20 let,
  • od roku 2001 se prodloužila na 30 let,
  • od 1. 1. 2023 je lhůta 45 let.

Toto prodloužení bylo zavedeno novelou zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, konkrétně zákonem č. 455/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.

Publikováno od 19.06.2025, do 31.12.2025, poslední úprava 19.06.2025 machackova.